Thursday 16 April 2009

Jadual belajar formal yang kembali terisi...

Bermula awal bulan 4, rasanya semua universiti di Jepun dah buka sekolah. Samalah di Gidai ni pun, cumanya bagi pelajar Post-Grad tiada istilah cuti bagi kami. Semua kena setting sendiri. Bagi pelajar PhD lebih2 lagi la terasa. Nasib baik saya masih di peringkat Master, so supervisor masih boleh menentukan cuti kami tu. Bagi saya, supervisor saya ni antara yang cukup "baik" bab2 ni. Kalau nak dibandingkan dengan rakan-rakan yang lain, seperti yang saya pernah ceritakan sebelum ni ada yang terpaksa masuk lab seawal 8 pagi dan balik selewat 8 malam setiap hari. Nasib baik la juga, kalau tak kesian la kat anak isteri kat rumah. Macam saya ni, wife saya tak blh nak drive kereta, so kalau saya takde memang sehari suntuk dalam rumah ajelah. Cuma sekarang dah masuk musim bunga, so bila cuaca cantik, petang2 boleh la dia bawa anak2 jalan kat taman yang berdekatan.

Buka aje semester baru ni, sesi untuk memilih subjek untuk di ambil. Memang nampak tak susah mana, tapi saya kena berhati2 juga sebab silap pilih, subjek tu nanti akan totally di ajar dalam bahasa Jepun. Semester lepas saya dah cuba, result yang saya dapat bukan A!. Sedih la juga. Tapi pada masa tu yang saya check balik sebab2 nya antaranya ialah ;
i. Ia tidak di ajar dalam kelas, hanya melalui e-learning yang juga menyediakan bahan2 dalam Nihongo.
ii. Sebarang pengumuman di beri dalam laman web yang tak ada satu huruf roman pun, semuanya kanji. (bab katakana dan hiragana tu oklah, tp kalau kanji yang susah2 tu kekadang saya ambik masa satu hari nak faham) - kalau blh copy paste blh la saya guna online translator, tp kalau blh pun setakat yang saya try translation kot BI nya jadi lagi tak faham.
iii. Buku rujukan yang digunakan hanyalah 1 buku dalam bahasa Jepun. (yang ditulis sendiri oleh pensyarah)
iv. Latihan, soalan dan rujukan WAJIB diambil dari buku tu sahaja.
v. Report akhir yang pelajar kena buat ialah apa komen berkenaan buku tu dan latest info dalam bidang tersebut yang tiada dalam buku tu.

jadi bagi pelajar yang tak mahir berbahasa jepun memang taihen (susah) la jugak nak mengadap subjek yang macam ni. Walaupun saya tak gagal, tp x dapat A..hu huu...Semester lepas bukan tak ambil subjek lain yg di ajar dalam bahasa Jepun, tp paling tidak pensyarah tak hanya fokus pada sebuah buku aje. So ada subjek lain yang saya ambik di ajar dalam bahasa Jepun tu dapat juga A.

Semester ni tak banyak subjek yang di ambil. Sebab sem lepas dah pulun. Lagipun nak prepare mek ngan ayah nak datang melawat kami awal bulan 6 ni. Seronoknya..tak sabar tunggu. Dulu masa kat Izzudin Shah, Ipoh pun mek ayah datang sebulan sekali datang jenguk. Ni selepas di arrange setahun lebih baru ni la ada peluang mek ayah datang. Tu pun tak tau lagi, walaupun tiket dah beli tp kalau Allah izinkan blh la mek ngan ayah sampai sini. So sem ni hanya ada 4 subjek (2 subjek di ajar dalam bahasa Jepun). Hari Selasa dan Rabu takde kelas.

Bagi mereka yang nak sambung Post-Grad di Jepun dan tak mahir berbahasa Jepun, pastikan cari supervisor yang blh berbahasa Inggeris. Nak cari yang fasih betul2 berbahasa Inggeris tu agak susah saya rasa. Tp lecturer di Jepun ni kekadang kita tgk bila bercakap BI tak berapa sangat, tp kalau bab menulis...memang diorang terer.

Bagi rakan-rakan yang nak sambung Post-Grad di jepun dan tak mahir tentang selok beloknya boleh try view info di sini. http://ipij.info/

Wassalam

Thanks to Ilhami yang bagi idea untuk saya nak tulis pasal mende ni.

1 comment:

alrijalnajwa said...

welcome into my life...
hahaha..kita serupaaaaa