Monday 13 July 2009

Jadual dan kesibukan


(Si kecil ini turut hadir pada sesi kuliah agama di Masjid Niigata, Sabtu lepas).

Perkataan "sibuk" seringkali menjadi alasan bilamana kita bertemu dengan rakan2 yang sudah lama tidak kelihatan. Samada sibuk dengan study, kerja, rumah tangga, bisnes, appoitment dan pelbagai jenis sibuk yang lain. Secara tidak sedar, sebenarnya kita sedikit sebanyak sedang di "tarik" ke arah pengurusan masa yang kurang efisien.

Bukanlah saya seorang yang mahir untuk berbicara mengenai pengurusan masa. Diri yang kerdil ini juga sedang belajar untuk menjadi muslim yang pandai menguruskan diri sendiri dengan masa yang Allah peruntukkan. Suka saya ingatkan di sini bahawa, semua manusia diperuntukkan masa yang sama setiap hari, iaitu 24jam. Tetapi kerja buat manusia lah yang menjadikan seseorang itu "sibuk" atau tidak.

Kalau dalam konteks menjaga perut atau lebih sesuai mungkin di katakan sebagai tabiat makan, ada sumber yang saya kutip dari pengajian di surau2 bahawa 1/3 perut untuk makanan, 1/3 untuk minuman dan 1/3 lagi untuk sedikit ruang udara. Itu pembahagian yang kalau di jaga insyaAllah selamat kita dari bahana banyaknya makan. Seperti yang kita maklum, banyak penyakit yang berpunca dari perut.

Bagaimana pula dengan waktu.? Allah menjadikan dan memberikan 24jam yang sama kepada semua manusia. Oleh sebab itu kita tidak membuat pengurusan masa, tetapi yang lebih sesuai disebut ialah pengurusan diri untuk adapt dengan masa yang telah Allah berikan. Bagi mereka yang gagal untuk merancang, maka mereka telah merancang untuk gagal!. Itu satu ungkapan yang seringkali kita dengar. Dalam usaha mengurus diri dalam konteks ini, ISLAM sebagai satu cara hidup telah pun memberi tunjuk ajar di dalam Al-Quran. Firman Allah SWT yang maksudnya. "Sesungguhnya solat itu ke atas org mukmin adalah wajib dan mengikut waktu2nya."

Jelas disini, bagi mereka yang melaksanakan solat dengan baik dan pada awal waktu, dia pasti dapat mengurus diri sendiri mengikut waktu. Walau di bumi mana pun dia berada. Kalau di perhatikan, waktu solat di sesuatu negara memang berbeza. Sesuai dengan keadaan berputarnya bumi mengelilingi matahari. Malah di sesebuah negara yang mempunyai 4 musim, perbezaan waktu solat amat berbeza. Suatu ketika kita boleh menikmati waktu subuh selewat jam 5 pagi, namun pada ketika yang lain waktu subuhnya seawal 2.30 pagi. Kiranya kita katakan subuh pada jam 2.30 pagi itu terlalu awal, tidakkah kita terfikir bahawa pada jam 5 pagi matahari sudahpun menerangi bumi seolah jam 9 pagi kalau kita di Malaysia. Itulah kehebatan ciptaan Allah. Di sebabkan itu, seseorang muslim tidak akan terlepas dari melaksanakan tanggungjawab kita yang lain disebabkan masa yang telah Allah kurniakan dan "rules" yang perlu kita ikut iaitu menunaikan solat. Maka di sini solat sebagai satu cara untuk kita lebih cermat mengurus diri.

Selalunya apa yang berlaku, atas status atau jawatan apa pun kita, kita jarang menyusun jadual kita mengikut priority (keutamaan) yang sebenar. Kiranya kita seorang yang berjawatan tinggi dan berkuasa untuk menyusun jadual, susunlah ia bersesuaian dengan apa yang dikehendaki oleh syarak. Janganlah sampai waktu untuk solat pun di kesampingkan seolah2 solat itu langsung tidak penting dalam kehidupan seharian. Kalau masa untuk makan kita blh peruntukkan sehingga 1 jam, berilah sedikit masa utk rohani kita mendapatkan makanannya.

Kalau kita seorang pelajar, jadual waktu kuliah sememangnya bukan kita yang susun. Tetapi dalam keadaan2 tertentu, kita mampu untuk "arrange" agar kita mampu untuk memenuhi tuntutan solat ke atas setiap dari kita. Cuma kekadang kita lebih gemar mencari alasan untuk berkata "TIDAK BOLEH" untuk solat berbanding boleh. Di sinilah kelemahan kita.

Tepuk dada, tanya iman. Carilah alasan untuk sentiasa berkata boleh untuk menjalankan tuntutan2 syarak ke atas kita.

Wassalam

No comments: