Wednesday 11 November 2009

Mencari "Sekolah Baru" Fauzan

Semenjak bulan 4 yg lalu, setelah kami kensel kemasukan Fauzan ke Houikuen, blh di katakan hampir setiap hari Fauzan akan tanya bila dia nak masuk sekolah. Maka setiap kali itulah kami terpaksa mencipta berbagai alasan yang blh di terima akal Fauzan. Seperti yg pernah di tulis di beberapa entri dalam blog ini, pencarian houikuen yang lain juga tidak menampakkan hasil yang memuaskan. Semasa satu musim cuti yang lalu saya bawa mereka ke salah satu tempat "berkumpul" ibu-ibu yg takde apa nak buat di rumah sambil menjaga anak kecil. Juga di salah satu houikuen yg ada di nagaoka ni. Pada masa tu pun sebenarnya hati ni rasa nak menangis sebab dok asyik cakap kat Fauzan.."nanti Fauzan belajar sekali la dengan kawan-kawan yang ada kat sekolah ni". Walhal, kami ke sana bukanlah untuk hantar dia ke sekolah tu pun. sekadar "menumpang" untuk nak bagi Fauzan puas hati.

Tapi ternyata dia tidak berpuas hati. Saya kemudiannya hantar dia ke KUMON. walaupun terpaksa bayar 6300 yen sebulan untuk belajar Bahasa Inggeris. Itu pun saya tak kisah asal Fauzan dapat rasakan suasana dia bersekolah. Rupanya setelah lebih 6 bulan dia bersekolah di KUMON, dia tidak dapat merasai "persekolahannya" itu. Sebabnya, dia tak de kawan2. Di KUMON, pelajar2 datang dan pergi ikut masa masing2. Dan setiap budak, belajar sendiri2 selama setengah jam sahaja. Bila setiap kali kami pergi dan ambil dia di KUMON, dia akan rasa amat gembira kalau ada mana-mana budak yang tegur dia. Dia akan cakap pada kami, "tadi Fauzan ada kawan!". Tapi kalau minggu depannya dia berjumpa lagi budak yang sama, tp budak tu tak tegur dia, dia akan rasa sedih dan bagitau pada kami, "Kawan Fauzan tak nak kawan ngan Fauzan!" Walhal kekadang budak2 tu tegur sepatah aje pun. Bukan bersembang.

Pada Sabtu yang lepas, saya tergerak hati untuk meneruskan lagi usaha mencari sekolah Fauzan sebab sekarang ni hampir setiap hari dia sebut nak ke sekolah baru. Hati ibu bapa mana yang tak terasa!. Jadi kami pergi ke satu pameran untuk kanak-kanak di Haibu Nagaoka bersama Naim sebagai jurubahasa. Ingatkan banyak pilihan atau booth yg cerita pasal pendidikan kanak2 kt situ, tp rupanya ia hanyalah pameran pelbagai. Kaedah mengurut bayi, renovation rumah yang sesuai untuk "kids friendly" dan lain2. Jadi terasa macam tak kesampaian juga hajat tu. Nasib baik sebelum pada tu, Hermy ada bg buku dari City Hall berkenaan pendidikan kanak2. Termasuk la maklumat berkenaan Houikuen dan Youchien. jadi selepas keluar dari pameran tu kami terus ke Youchien yang berhampiran dengan rumah.

Akhirnya....kami jumpa sekolah baru untuk Fauzan!.

Sambungannya akan ditulis pada entry yang akan datang, insyaAllah. dalam entry akan datang saya akan cerita beza Houikuen dan Youchien, bayaran2 yg terlibat, syarat2 untuk dapat reduce bayaran bulanan dan pelbagai lagi.

1 comment:

alrijalnajwa said...

terharu na baca pasal fauzan....byk2 mulut macam dia pun takder kawan juga....lama betul nak tunggu sambungan...dah masuk sekolah baru ker?