Thursday 15 April 2010

`Membersihkan` sawang

Setelah lebih 2 bulan rasanya saya tidak update blog ini. Bukan kerana ketandusan idea atau masalah lain, tetapi kepala agak berserabut dengan pelbagai *ekspidisi menggali pengalaman. Yang pentingnya kali ini, entri yang dapat membersihkan sawang yang makin banyak di blog ini.

Bermula cuti bulan 3 yang lalu saya agak sibuk menguruskan hal kereta untuk di bawa balik ke Malaysia. Walaupun bukan kereta saya, tetapi demi untuk pengalaman, saya tempuh juga. Saya kira saya perlu ucapkan terima kasih saya pada isteri yang tercinta dan anak-anak dalam hal ini. Sepatutnya cuti selama sebulan itu saya isi dengan program bersama keluarga sepenuhnya. Tetapi tidak. Malah ketiadaan saya di rumah melebihi urusan saya ketika di lab untuk buat research. Bagi para pembaca yang mahu tahu lebih lanjut berkenaan urusan beli kereta, buat export certificate, massho, urusan kontena, agen forwarder dan sebagainya, boleh lah email saya secara peribadi atau call aje saya di sini sebab saya rasa saya tidak akan tulisnya di dalam blog ini. Kalau pun saya nak tulis, mungkin selepas saya balik ke Malaysia nanti atas alasan-alasan yang tidak dapat di nyatakan di sini.
(3 beradik yang sabar dengan janji2 ayahnya untuk pergi jalan-jalan)


Walau bagaimanapun selepas kereta di hantar ke port Niigata, kepala yang berserabut dah kembali tenang sedikit. Pada masa itulah saya ambil keputusan untuk bawa anak-anak dan isteri "balik kampung" di Chiba. Sambil-sambil buat sijil kelahiran dan passport untuk Faiz, boleh juga menjengah kawan-kawan yang nak balik ke Malaysia selepas tamat pengajian masing-masing. Selalunya mengikut pengalaman yang lepas-lepas, kawan-kawan di sini bila balik je ke Malaysia, masing-masing dah tak buka YM, kalau email pun x berapa nak balas. Setakat ni ada seorang je kawan yang balik, masih berhubung dan cepat sungguh responnya sehingga boleh chat la juga untuk dia berkongsi pengalaman.

Program balik kampung baru ni pun takdelah seronok sangat pun sebab anak-anak tidak lagi dapat bermain-main dengan kawannya. Ramai yang dah balik. Sunyi pulak rasanya. Nasib baik kami ke rumah Kak Wan untuk nak jumpa Kak Syikin dan family nya yang datang. Diorang menumpang di rumah kak wan sebelum Kak Syikin balik. Di situ sempat juga lah Fauzan main dengan anak-anak yang ada di situ. Anak Kak Aspa dan anak Kak Wan sendiri. Bila dah bekeluarga, itulah yang selalu saya fikirkan. Ke mana saya pergi, ada tak tempat untuk anak-anak "lepaskan" sedikit cas bateri. Kalau dalam kereta atau dalam rumah di Jepun ni, bukan boleh aktif lebih sangat. Macam ada member Vietnam saya kat sini, katanya jiran dia dah buat report ke pihak University mengatakan anak kawan saya ni bising. Saya pun hairan bagaimana caranya nak kawal tahap keaktifan anak-anak sedangkan ini memang masanya mereka bergerak dan bermain tanpa sempadan. Walau pun kekadang di tegur, di marah, diugut, semua itu hanya membuatkan keaktifan anak-anak ni "pause" sekejap aje. Lepas tu sambung balik. (Tempat main Fauzan semasa di Gyotoku dulu - Saty Myoden)

Pergi ke embassy baru ni pun boleh tahan juga payahnya. Ini kali pertama ke sana dengan menaiki kereta sendiri, pandu sendiri, menggunakan jalan biasa bukan highway. Bertolak dalam 8.40pagi dan sampai dalam pukul 10.30. Memang masih sempat untuk berurusan cumanya letih sikit lah. Selesai berurusan untuk sijil kelahiran dan passport, saya sempat menjengah kakitangan JPA di situ sambil beramah mesra dan bertanya khabar. Selesai solat zohor jamak dengan Asar di situ kami pulang juga menggunakan jalan bawah. Kali ini takdelah tergesa-gesa sangat. Sempatlah dengan hujan ais di bandar Tokyo tu. Rupanya bila naik kereta lalu jalan bawah, kita akan lalui kawasan Tokyo Tower. So, sempat lah isteri snap 2-3 keping gambar. Tak taulah dapat ke tak sebab saya fokus memandu je.
(Gambar Tokyo Tower yg sempat di snap oleh wife)

Balik semula ke Nagaoka hari Selasa menggunakan jalan bawah. Pada awalnya rancang untuk naik highway sebelum Yuzawa sebab kawasan situ berbukit dan pusing-pusing seperti jalan Lenggong-Grik nak ke Kelantan pada sekitar 80an dulu. Tapi bila terasa letih sangat dah lalu jalan bawah, dengan sesaknya, lampu isyarat banyak sangat nye, akhirnya saya dan isteri ambil keputusan naik highway. Biarlah kalau kena bayar tol mahal pun. Sampai di Nagaoka, tol yang dikenakan ialah 3850yen. Tak kisah lah...!. Tapi yang pastinya, harga minyak petrol di Tokyo lebih murah dari di Nagaoka dalam 5yen / liter.

Rasanya setakat ini dulu untuk entri kali ini. Sekarang hati pun rasa lega sikit sebab "adik-adik" bujang dah balik semula ke sini. Dan yang lebih menggembirakan hati saya bila kebanyakan mereka hadir untuk solat Zohor berjemaah di Kaikan pada setiap hari dan pada hari Jumaat malam sabtu bila ada majlis Ta`lim di Halal House pun, adik-adik yang baru sampai ni turut mengambil bahagian. Harap-harap mereka ini dapat meneruskannya agar saya dapat balik ke Malaysia dengan hati yang tenang.

Apapun saya berhajat untuk buat kursus persediaan menjadi Imam kepada warga Nagaoka ini sebelum saya balik pada bulan 8 nanti insyaAllah. Moga Allah permudahkan segala urusan saya dan seterusnya saya dapat merealisasikan hajat saya ini.

Wassalam

No comments: