Tuesday 13 July 2010

Rehat buat sementara

Alhamdulillah, pada 8hb Julai baru2 ini sesi viva untuk pengajian selama 2 tahun di sini telah selamat di lalui. Terharu dengan doa anak-anak dan isteri yang setiap masa mendoakan moga Allah permudahkan saya. Fauzan yang boleh tiba-tiba berhenti dari bermain dan mengangkat tangan dan berdoa "Ya Allah permudahkan ayah siapkan assignment" berulang-ulang kali. Memang sungguh terharu kalau melihat situasi ini. Saya mendengar dan melihat dari jauh aje (walaupun rumah ni takdelah seluas mana). Kekadang selepas dia habis berdoa, saya peluk dan ucapkan terima kasih kepada Fauzan sambil mata bergenang air mata bersyukur kerana Allah kurniakan Fauzan kepada kami.
(Bergambar di sekolah Fauzan selepas selesai presentation. Gambar di ambil masa pergi ambil dia di sekolah tadika)

Sesi viva di sini memang mendebarkan. Mungkin ini perasaan yang biasa di rasai oleh mereka yang hendak membuat apa-apa presentation. Tapi bila nak present masa sesi kuliah maghrib ke, kelas tajwid ke ok pulak. Apa pun alhamdulillah, segalanya berjalan lancar. Sepanjang sesi latihan, masa 15 minit yang ditetapkan memang dapat di patuhi. Tapi bila present betul-betul terlebih juga 3 minit. Itulah akibatnya kalau saya tidak ikut teks. Kawan-kawan pun dah cakap dah, kalau saya di beri peluang cakap memang payah nak berhenti. he heh...Masa nak intro je gelabah, tapi selepas seminit dua dah rasa macam payah nak berhenti. Itu yang terlebih tu.

Sebagai memenuhi janji kepada anak-anak dan isteri, saya membawa mereka pergi jalan-jalan. Terima kasih juga kepada Jais dan sekeluarga sebab sudi jadi tour guide dan tolong tolong tempah hotel. Tour singkat ni bagi saya best bila tengok anak-anak suka. Especially Faiz, nampak sangat dia suka. Senyum aje sepanjang perjalanan. Cuma di hari kedua hujan agak lebat. Memandangkan saya tak mahu Fauzan ponteng sekolah lama-lama, itu yang saya decide untuk patah balik ke Nagaoka selepas ke Nasu, Nikko dan Tokyo. InsyaAllah selepas ini nak ke Kyoto dan Hiroshima dan mana-mana tempat yang menarik sepanjang perjalanan tu. Boleh la merehatkan minda sementara waktu sebelum balik ke Malaysia dan bertugas semula.

Bagi mereka yang hendak merancang perjalanan di Jepun ni, buatlah perancangan sebelum berjalan. Kalau dah berjalan baru nak buat perancangan, tak mustahil duit akan habis banyak. Kos meningkat sebab penginapan dan tol. Minyak mungkin tak terasa sangat sebab harga minyak sini tak mahal mana. Penginapan di Jepun ni saya rasa antara yang terasa mahal lah jugak walaupun kalau ikut nilai sini tak mahal mana. Selalunya kalau dapat hotel / rumah tumpangan kos dalam 7500yen - 8500 yen satu malam tu kira murah lah. Saya terpaksa lah tempah bilik yang sesuai dengan anak-anak yang dah 3 orang ni.

InsyaAllah kalau di izinkan, saya akan kembali ke Malaysia sebelum Hari Raya Idulfitri tahun ini. Kepada kawan-kawan yang masih tinggal, teruskan perjuangan. Ingat, kita datang sini kebanyakkannya menggunakan duit dari hasil rakyat jadi perlulah kita pastikan ianya berbaloi.

Wassalam.

1 comment:

fadzlie de cavolta said...

seronok berada di tmpat orang...