Tuesday, 13 January 2009

Salji...di Echigo Hillside Park










Salam.....hari Isnin lepas kitorg gi main salji kat echigo park...family Abg Syukri, family Sufian, family Jais....kebetulan pulak hari tu cuti umum kat Jepun ni....hhmmm cuti bagi meraikan remaja yang melangkau masuk umur 20 tahun...Jepun ni setakat yang diperhatikan la, cuti meraikan upacara keagamaan tak banyak. Kebanyakkannya cuti yg lebih kepada adat. Tu sebab diorang ni "sembahyang" hanya pada tahun baru. Oklah nak citer ckit...cuti untuk golongan muda yg berumur 20thn tu....sebenarnya..lepas je umur remaja Jepun yg genap 20thn ni...baru "dpt lesen" utk minum arak dan merokok. Itulah bezanya antara agama dan adat.

Kalau di Malaysia, budak darjah 1..dah ada dah hisap rokok. Di mana silapnya, sama2 lah fikirkan. Di sini kalau nak beli rokok, memang dia takkan jual utk 20 thn ke bawah kemudian ada mesin jual rokok macam mesin beli air automatik tu. Utk beli rokok dari mesin tu, selain kena masukkan duit utk harga rokok tu, pembeli juga kena masukkan "kad ahli" atau kad yg mengesahkan mereka ini sudahpun 20 tahun. Dengan kata lain, utk mendapatkan kad ni, diorang kena mendaftar. Dan cara ini nampaknya memang berkesan. Bukannya kata takde langsung remaja bawah umur ni merokok, tp xdelah berleluasa sangat....

ops!..citer pasal main salji pulak ye....hari tu memg lebat betul turun salji...ribut saljilah...sejuk tu..xpayah nk cakaplah...memang sejuk giler...ngan angin salji turun kuat...fuh... kami ni cepat2 cari tempat berteduh...terus masuk tempat permainan untuk anak2...bangunan yg dikhaskan utk indoor game utk kanak2. Fauzan apa lagi...terus buka baju sejuk dia..terus gi main...Kalau ikutkan Fauzan memang x nak berhenti main kat dalam tu, tp abang ajak Fauzan gi main salji kat luar pulak...hhmmm ibu ngan Fatin Najwa...kita duk kat dalam je....ye...tapi ku bawa juga Fatin Najwa keluar tengok ayah ngan Fauzan main salji...bestnya....tapi kejap je..sebab...angin salji kuat...sampai sakit matalah..ramai betul org main salji...siap ada kelengkapan baju ngan ski lagi tu...dahsyat betul org Jepun ni....depa siap bawa anak2 main...memang Echigo Hillside Park ni di khaskan utk family pun. Setakat di perati ni, banyak tempat2 main di Jepun ni diorg akan buat sesuai utk family main sama. seronok betul kami tengok..yelah...kita ni baru dapat tengok salji turun depan mata......ihihihhi.YA ALLAH...cantik sungguh ciptaan Mu...

Bagi sesiapa yang rasa nak pegi ke tempat ni, di bawah ada alamatnya;

Echigo Hillside National Government Park
1921-2 Nakayama, Higashikata-machi, Miyamoto
Phone no : 0258-47-8001

2 comments:

Farwina Faroque said...

bulatnye najwaaaaaa

Farwina Faroque said...

u've been tagged! please copy this entry and paste it to your blog :-) http://farwinafaroque.blogspot.com/2009/01/save-palestine.html