Tuesday 23 June 2009

Gembira, letih....sambut family datang ke Jepun

Beberapa minggu yang lalu saya ke Narita Airport, walaupun pada awalnya agak sedih sebab pergi tu bukan untuk pegi ambik parent, namun 3 hari selepas tu Idi bagitau yang diorang jadi datang sini. Memang berita tu agak mengejutkan, tapi akhirnya diorang jadi juga datang ke sini. Jadi takdelah rugi tiket kapalterbang yang di beli beribu2 RM tu. So minggu depan tu pegi sekali lagi ke Narita untuk ambik family. Walaupun agak keletihan sebab bertolak dari Nagaoka pada jam 1.15am dan sampai di Chiba pada jam 6.20am tu tp dengan bantuan Rosli, kami ke Narita utk ambil family yang sampai dgn Estima dia.

Selepas tunggu agak lama dlm airport tu, akhirnya nampak kelibat ayah ngan mek dari dalam lagi dan semua yang datang ke Jepun tu termasuk Idi, wife dia dan adik iparnya pakai mask...maklum la selesema babi masih belum reda...tp bila sampai je..saya kata toksah pakai la..org kat sini mana pakai pun. Dan2 tu jugak terus diorang buka mask tu. Bila tgk beg2 yang di bawa..terkejut sungguh sebab Idi bawa beg sikit punya besar...walhal nak duduk seminggu je. Terpaksa la pos ke hotel. Kos pos sahaja 4800yen!. 3 beg dipos dan yang lainnya di bawa naik estima.

Di tempat parking, Rosli dah standby Estima untuk nak load org dan beg2 tu. Nasib baik sungguh la ada kawan2 di Chiba. Duan bagi tumpang rumah, Rosli dah "men teksi" kan Estima dia. Sepanjang jalan dari Airport ke Green Heights, Ichikawa, Rosli menghiburkan dengan bagi info macam2 kat keluarga saya. Dah jadi macam pemandu pelancong pulak gayanya. Sambil bawa kereta, sambil berceloteh. Kebetulan pulak pagi tu hujan, jalan jadi jammed. Tapi tak terasa sangat sebab Rosli pandai berbual.

Sampai aje di Green Heights, tengok2 kengkawan di sana dah pun siapkan juadah makan tengahari. Terasa macam layanan VIP pulak. Pelbagai jenis lauk pauk di sediakan, siap dgn kuih mueh lagi..memang sedap la. Lepas rehat kejap, kami pegi ke Asakusa pulak untuk hantar Idi, isteri dia dan adik iparnya ke hotel. Dari Green Heights ke Asakusa tu hanya 19km je, tp ambil masa dekat sejam. Idi stay di Weekly Mansion, Asakusa. Total sewa yang perlu di bayar selama seminggu tu ialah 89k yen. kalau dalam RM, lebih kurang RM 3500 kot.

Lepas dah setel check-in, barang yang pos dari airport pun sampai, kemas2 sikit. Kami plan nak ke Tomato untuk tgk kain cotton jepun. Dari Hotel Idi duduk ke Tomato tu, dalam 4km je. Tapi sebab mungkin xde rezeki, elok je kami sampai ke Tomato tu, org kedai dah tarik pintu nak tutup dah pun. so mek takde rezeki nak pegi kedai kain yang glamer di Tokyo tu...balik semula ke Green Heights, kami berehat la sebab pagi esok tu dah nak bertolak balik ke Nagaoka. Apapun terima kasih bebanyak la pada tuan rumah, Ridzuan sebab sudi terima kehadiran ramai tetamu ke rumah.

Pagi tu, lepas solat subuh kami bersiap utk balik ke Nagaoka. Dalam jam 5 pagi kami bertolak. Takleh nak bertolak lambat2 sebab pagi tu nak hadiri majlis jamuan makan dengan Datuk Duta, TYT Datuk Radzi. Elok pulak pagi tu cuaca pun cerah dari Tokyo. Jadi sepanjang 3 jam pertama perjalanan memang dapat tgk pemandangan la. Then bila dah mengantuk, berhenti sekejap di RnR. Disitu mek dan ayah ambil peluang bergambar sikit. jadilah buat kenang-kenangan.

Kami sampai di Nagaoka pada jam 9.15pagi. Walaupun hujan renyai2, badan pun letih tp saya tetap rasa gembira dan berbunga-bunga sebab parent yang dah lama di rindui ada bersama dengan saya di bumi Jepun. Saya rasa kalau tidak kerana peluang saya belajar di sini, saya x mampu untuk nak bawa parent saya datang ke sini mengenal bumi Jepun ini.

Wassalam

p/s ; bersambung ialah jadual mek n ayah sepanjang berada di Nagaoka.

1 comment:

alrijalnajwa said...

hahahaha....seronok la tu...sampai gak ke jepun...kami juga yg masih dok tengok kot blog jer...