Sunday 28 June 2009

Jadual mek dan ayah..

Pada hari kedua, kebetulan hari tu saya ada kelas. Mek dan ayah, tetap macam biasa, saya ada kelas ke takde kelas ke, mek dan ayah tetap bangun awal. Dari kecil lagi sehinggalah sekarang, mek dan ayah tak pernah bangun lewat pada anak2. Sepanjang hidup saya tak pernah sekali pun saya bangun awal pada mereka. Kalau masa kecik dulu, , bila bangun aje sarapan semua dah siap. Paling awal saya bangun dulu pun bila mek bagi salam ketika habis solat subuh. Ayah memang rutinnya ke surau. Subhanallah, rasa malu pada mereka pun ada bila memikirkan hal ni. Masih belum mampu nak ikut jejak yg satu tu. Usaha dan akan terus berusaha insyaAllah.
(De berdoa agar De mampu didik anak2 seperti mana mek dan ayah didik kami.)

Apapun, pada pagi Isnin tu lepas solat Subuh mek cuba nak siapkan sarapan. Mungkin sebab dah biasa, so rutin ni tetap nak di teruskan walaupun dok di Jepun. Tu yang kami makin segan sebab mek dah nak start memasak sedangkan kami baru nak bangun. So rutin tidur lepas subuh tu tidak lagi di amalkan sepanjang mek dan ayah ada di sini. Selepas bersarapan, saya bersiap ke sekolah sambil memesan, "..petang nanti bila De balik kita gi jalan ye..." So, saya cium tangan mek dan ayah sebelum ke sekolah, lepas tu isteri dan anak2. Bila dok dalam kereta sambil tunggu enjin panas, terasa air mata bergenang. Teringat masa kecik2 dulu bila selalu cium tangan mek dan ayah sebelum pegi sekolah. Rasa bersyukur sebab sampai sekarang saya masih mampu mencium tangan ibu dan ayah!. Terima kasih mek..terima kasih ayah....! Syukur kepada Allah sebab kurniakan pada saya ibubapa macam mek dan ayah!. De jadi seperti mana De sekarang.

Selesai kelas jam 2.30petang, pergi lab sekejap. Kebetulan minggu tu ada assignment yang perlu di hantar. Solat asar lebih kurang 3.30ptg kemudian baru bertolak balik. Sampai rumah dalam pukul 4 petang. Terus ajak mek dan ayah keluar berjalan round2 Nagaoka. Dari pukul 4.30 tu round2 sampai pukul 5.30ptg. Naik supermarket turun supermarket, masuk kedai keluar kedai. Itu ajelah di Nagaoka. :D

Jadual aktiviti mek dan ayah hari Selasa...perjalanan ke Niigata.

No comments: