Wednesday 1 July 2009

Selasa..perjalanan ke Niigata






Pagi Selasa tu, mek awal pagi lagi bangun dan buat kuih karipap. Sehari sebelum tu lagi saya dah bagitau yang kami semua akan ke Niigata Airport untuk nak extend visa Fatin Najwa. Sengaja nak keluar awal pagi sebab rancangannya nak berhenti sarapan di tepi laut on the way ke Niigata Airport tu.

Pukul 6 pagi lagi dah keluar. Biasanya perjalanan ke Niigata sejauh 76km tu hanya 2 jam kalau lalu jalan bawah. kalau naik hiway dalam 45minit je. Memandangkan saya nak mek dan ayah menikmati pemandangan Nagaoka dan sepanjang perjalanannya, lebih baik lalu jalan bawah. Start aje enjin kereta, navi pun di set. Bila dah pegi sikit sampai ke tengah pekan, terasa macam jalan yg ditunjukkan tu tak mengarah ke laluan tepi laut. Untuk mengelakkan sesat yang lebih parah, saya set balik navi. Kali ni ikut jalan tengah pekan, federal hiway. Kira ok jugalah. Blh mek dan ayah tgk pemandangan juga, walaupun bukan pemandangan tepi laut.

Kami sampai di Niigata tersangat awal. Pejabat imigresen buka pukul 9 pagi. Waktu masa tu baru 7.30 pagi. Jadi saya set balik navi untuk pegi ke taman berdekatan dengan airport. Rupanya ada hikmah di sebalik semua tu. Sampai aje di taman tu, kami pergi ke bangku yang disediakan untuk bersarapan. Ayah pulak sibuk mencari buah Nenas batu. Mek dan ayah kata, nanas batu ni sesuai untuk di buat ubat buasir, saluran peranakan dan sebagainya. Jadi ayah pun kutip buah tu sampai muat 2 plastik beg la. Di Malaysia ayah kata payah nak jumpa buah tu. Bila dah selesai kutip tu baru ayah menjamah kuih yang di bawa.

(ayah baru nak start makan karipap yang mek buat)

(ayah masih dok tengok2 pokok yang ada nanas batu tu..:D)

(Dua beradik ni cukup seronok berjalan dengan opah dan tok an)

Lepas dah sejam dok di taman tu, kami pun menuju ke Narita Airport untuk urusan extend visa tu. Urusan di airport tak lama. Sistem di Jepun ni cukup mudah. Memang masa mula2 dulu dok merungut juga sebab nak macam2 dokumen. Kekadang yang tak lojik pun ada. Tapi sekarang ni, bila nak berurusan dengan jabatan kerajaan Jepun rasa cukup mudah. Asal cukup semua dokumen yang di minta, urusan tak sampai pun 5 minit. Kita tak berapa mahir berbahasa Jepun pun takde masalah.


On the way balik tu, saya cuba cari kedai makan Pakistan. Saja nak bagi mek dan ayah try dan nak tunjukkan tak susah nak cari makanan halal di Niigata ni. walaupun tak banyak kedai yang menyediakan makanan halal, tp tidak lah sampai takde langsung. Tapi..jenuh juga la pusing satu bandar tu untuk nak cari kedai tu. Nak set di navi pun tak tau. Selalu bila letak nombor telefon navi akan tolong carikan. Kali ni letak nombor pun entah ke mana2 la di tunjuknya. Sampaikan bila dah 3 nombor telefon di masukkan pun masih tak betul. Hampir 50km la berjalan pusing bandar Niigata tu. akhirnya cakap pada mek dan ayah, kalau kita tak jumpa juga yang terakhir ni, kita balik terus ajelah. Allah tu Maha Kuasa, waktu saya dah hampir putus asa untuk nak cari kedai tu, ternampak kedai tu di hujung simpang. Alhamdulillah. Setelah hampir sejam pusing2 dapat juga ke kedai tu.

(Mek dan ayah sedang menikmati roti nan, nasi briyani dan kari di kedai makanan Pakistan, Nile)

Mek cukup suka la roti nan tu sehinggakan sampai hari nak balik ke Malaysia tu pun dok sebut2 lagi yang roti nan tu sangat sedap. InsyaAllah mek kalau ada rezeki panjang umur, nanti De bawa lagi mek ke kedai yang ada jual roti nan.

Kami sampai di rumah dalam pukul 2 petang. so sempat la solat zohor di rumah. Petang tu, lepas solat asr dalam pukul 4.30, macam biasa bawa mek dan ayah pusing2 pekan Nagaoka ni. Tempat utama yang dituju ialah kedai barang2 2nd hand.

Wassalam.

1 comment:

alrijalnajwa said...

hehe..seronok nampaknya..tapi kalau pokok nanas batu tu..kat sini memang belambak2..kalau ayah dtg sini rasanya dok kutip buah tu jer la kot heheh...buahnya besar2 kat sini...

amboi fatin...besarnya rantai...tengok dalam blog gini pun boleh nampak hehehe...

mak lang juga yg takder apa2..huhuhu...