Monday 1 June 2009

Perjalanan ke Narita Airport

Pada hujung minggu lalu (29hb Mei), kami sekeluarga telah pergi ke Narita Airport. Walaupun pada asalnya adalah untuk pergi ambil ahli keluarga yang di jadualkan datang ziarah ke Jepun, namun atas beberapa sebab yang akan saya catatkan di bawah, mereka tak jadi datang. Walau bagaimanapun perasaan hati ini tetap puas kerana dapat bantu member yang kebetulan nak balik ke Malaysia pada hari yang sama, jadi paling2 tidak pun, kami pergi ke juga airport tu.

Malam 30hb tu kami bertolak seawal jam 12.30am. Ni sebab nak dapatkan diskaun ETC 1000yen utk semua jarak tu la. So dari Gidai, saya drive dulu untuk 2 jam pertama naik Wish kami. Perjalanan pada waktu malam atas hiway di jepun ni memang kekadang tu rasa gerun. Gelap gelita. Jarang2 sekali nampak lampu jalan. Kebetulan pulak malam tu kenderaan tak berapa banyak. tak seperti yang saya jangkakan. Tambahan pulak pada waktu ni la lori banyak dan di tambah pulak di pandu dgn laju. Bayangkan kalau limit hiway 80km/j, saya drive dalam 100 - 110km/j (ikut limit Malaysia..he heh), tp lori yang datang dari sebelah kiri memotong kereta saya. Dgn kata lain, lori tu sah2 la di pandu lebih dari 110km/j. Jepun ni pun sama macam malaysia juga, stereng sebelah kanan.

Masuk aje subuh jam 2.40am, tu kami stop dulu di RnR. Kalau di dalam navi, dia akan tulis "PA". Apa maksudnya saya pun tak tau. Berhenti dalam 30 minit utk tunai kan solat subuh dan kemudian makan2 sikit sebagai sarapan awal pagi. Wife Din buat banyak betul sandwich. Siap bawa kek anniversary lagi. Nak solat di hiway sini takde lah semudah macam di Malaysia. Paip air pun takde apatah lagi tempat / ruang khas utk solat. Tapi dalam syariat, bukan nya WAJIB pun cari ruang khas utk solat, asalkan bersih cukup la. Lagipun memang dah jadi kebiasaan student luar di Jepun ni bawa plastik lapik. Jadilah untuk di gunakan sebagai lapik. Siap solat jemaah lagi.

Selesai solat Subuh dan makan2 sikit, saya sekali lagi drive. Tapi kali ni memang rasa mengantuk. Maklumla dari siang lagi badan dah memang penat, lepas tu tanpa rehat terus drive. So, saya tukar dgn Din. Nasib baik Din ni jenis "bateri" tahan lama..heh heh. Mata dia tak ngantuk. So dia la yang drive sampai ke Narita Airport. Sebelum sampai di Narita Airport tu ada macam tol kastam. Dia akan minta passport atau "alien card". Pastu dia akan tanya la sikit sebanyak. Semua soalan dalam bahasa Jepun la pastinya. Kekadang ada yang minta alien card semua yang ada dalam kereta tu, kekadang driver je. Tapi apa pun nak citernya, ia tak sama macam kita di Malaysia. So kepada sesapa yang tak pernah ke Narita Airport dgn kereta, pastikan bawa ajelah passport utk standby. Sebelum ni saya pegi ke Narita Airport dgn densya (train). Bila nak masuk dalam airport tu diorg minta passport. Kalau takde xleh masuk!.

Berbalik kepada sebab kenapa family saya tak jadi datang. Kalau ikutkan memang segalanya dah setel. Bab visanya, tempahan hotelnya, dan lain2. Kira2 nya kalau kapal terbang sampai, naik tu kira terus sampai jepun la. Tapi apakan daya, perancangan Allah lebih baik dari perancangan kita, manusia ni. Bila mana Allah uji dengan selesema babi di Tokyo, pihak keluarga saya membatalkan trip kali ni. Memang la terasa sungguh berat utk nak cancel sebab segala perancangan dah di buat, tiket pun dah beli, mahal pulak tu. Walaupun masa beli tu harga diskaun (RM2140 seorang). tapi kalau dah cancel, terasa mahal la sebab duit tu seolah terbuang begitu saja. Tambah pulak, yang nak datang tu 5 orang dewasa, 1 org baby. so kalau di jumlahkan, memang banyak la. Tapi walau apa pun, sebagai penenang jiwa di samping yakin bahawa setiap sesuatu tu ada hikmahnya, di bawah adalah hadis sahih yang ada kaitan dgn wabak ni.

Hadis Abdullah bin Abbas r.a:
Sesungguhnya Umar bin Al-Khattab pergi ke Syam. Apabila sampai ke sebuah dusun yang bernama Sarghi, beliau telah dikunjungi oleh penduduk di sekitarnya, iaitu Abu Ubaidah bin Al-Jarrah dan para pengikutnya. Mereka mengkhabarkan bahawa wabak (penyakit taun) telah berjangkit di Syam. Ibnu Abbas berkata setelah mendengar berita itu, Umar berkata: Cuba panggilkan para sahabat Muhajirin yang pertama. Aku melaksanakan perintah Umar. Umar mengajak mereka berbincang dan memberitahu kepada mereka bahawa wabak telah berjangkit di Syam. Mereka telah berbeza-beza pendapat mengenai berita tersebut. Sebahagian di antara mereka berkata: Engkau pergi untuk suatu urusan yang besar, jadi kami tidak sependapat sekiranya engkau pulang. Sebahagian yang lain pula berkata: Engkau diikuti oleh orang ramai dan para sahabat Rasulullah s.a.w, jadi kami tidak bersetuju apabila engkau membawa mereka menuju ke wabak ini. Umar berkata: Tinggalkanlah aku! Kemudian beliau berkata lagi: Tolong panggilkan para sahabat Ansar. Aku pun memanggil mereka. Ketika mereka diminta berbincang, mereka telah berbeza-beza pendapat sebagaimana para sahabat Muhajirin. Umar berkata: Tinggalkanlah aku! Lalu beliau berkata lagi: Tolong panggilkan para pembesar Quraisy yang berhijrah sewaktu penaklukan dan sekarang mereka berada di sana. Aku memanggil mereka dan ternyata mereka telah sepakat kemudian berkata: Menurut kami, sebaik-baiknya engkau bawa sahaja mereka pulang dan tidak mengajak mereka memasuki kawasan wabak ini. Lalu Umar menyeru di tengah-tengah orang ramai: Aku akan memandu tungganganku untuk pulang, pulanglah bersamaku. Abu Ubaidah bin Al-Jarrah bertanya: Apakah itu bererti lari dari takdir Allah? Umar menjawab: Harapnya bukan engkau yang bertanya wahai Abu Ubaidah! Memang Umar tidak suka berselisih pendapat dengan Abu Ubaidah. Ya, kita lari dari ketentuan (takdir) Allah untuk menuju kepada takdir Allah yang lain. Apakah pendapatmu seandainya engkau mempunyai seekor unta yang turun di suatu lembah yang mempunyai dua keadaan, satunya subur dan satu lagi tandus. Adakah jika engkau mengembalanya pada tempat yang subur itu bukan bererti engkau mengembalanya kerana takdir Allah? Begitu pula sebaliknya, bukankah engkau mengembalanya kerana takdir Allah juga? Lalu datanglah Abdul Rahman bin Auf yang baru saja tiba dari suatu keperluan. Beliau berkata: Sesungguhnya aku mempunyai pengetahuan mengenai masalah ini. Aku pernah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: Apabila kamu mendengar terdapat wabak di suatu daerah, janganlah kamu datang ke tempatnya. Sebaliknya, sekiranya wabak itu berjangkit di suatu daerah sedangkan kamu berada di sana maka janganlah kamu keluar melarikan diri daripadanya. Mendengar kata-kata itu Umar bin Al-Khattab memuji Allah, kemudian beredar meninggalkan tempat itu