Wednesday 5 August 2009

baru sahaja selesai





Selepas agak sekian lama tidak mengemaskini blog ni, barulah sekarang ada masa untuk mengisi ruangan ini. Bukan sebab malas, tetapi kekadang tu idea untuk menulis tak berapa nak keluar. Kalau di ikutkan memang banyak perkara yang nak ditulis, tetapi bila idea byk, masa tu la due date assignment mengejar. So terpaksa la tumpukan pada assignment dulu.

Dalam seminggu ni suasana di Nagaoka terasa seolah sunyi sebab summer vacation dah pun bermula dan adik2 undergrad balik ke kampung halaman di Malaysia sebab cuti di beri selama sebulan ni di tambah pula dengan harga tiket MAS yang murah memang seperti orang mengantuk di sorong bantal. Tapi bagi saya, walaupun harga tiket murah dan cuti, sebenarnya tak berapa menarik saya untuk balik lagi. Awal bulan 9 nanti dah nak kena present paper diluar, so yang tu pun perlu di beri perhatian. Apapun di sebabkan dah 2 minggu saya asyik mengadap assignment dan tugasan study yang lain di lab, jadi bila dah semua report dah hantar ni saya nak rai sikit family. Jadi untuk seminggu dua ni insyaAllah masa akan lebih di tumpu pada keluarga.

Apapun pada dan 3 hb baru ni Nagaoka City mengadakan Hanabi Taikai (persembahan bunga api). Memang grand sungguh!. Bermula dari jam 7.30 malam sehingga 9.30 malam. 2 jam yang penuh dengan warna warni. Cumanya pada malam pertama, kami yang pergi tgk hanabi ni di beri "rahmat?peringatan?" dgn turunnya hujan yang lebat. tak kira kecil besar, tua muda semua lenjun. Yang bawa payung pun lenjun juga sebab org teramat ramai bersesak2 dalam hujan. Memang pada kebiasaannya bila program hanabi ni bukan setakat orang tempatan je yang akan memenuhi ruang, malah blh di katakan dari negeri2 bersebelahan pun ada yang datang. Memang penuh la setiap ruang di Nagaoka ni dgn kereta2 plat luar.

Tapi dalam keseronokan melihat hanabi tu, sepatutnya ada beberapa pengajaran yang perlu atau blh di ambil. Antara yang dapat saya fikirkan ialah, perbezaan dari segi pelaksanaannya. Kalau di Malaysia, polis2 kita ramai yang terlibat dgn "membanteras" perhimpunan "haram?"tapi di sini, mereka memerhati kebajikan org tua, wanita dan kanak2 utk sama2 menyaksikan hanabi tu. Walaupun menjaga zebra crossing yang hanya 3 meter, tp mereka ni begitu sabar melaksanakan tugas. Rasanya dah memang itu SOP polis kot, tak kira la kat mana pun.

Pengajaran yang kedua ialah berkenaan persediaan dan pelaksanaannya. Bukan sikit jalan yang jem, tp bila masing2 memainkan peranaan, semuanya berjalan dengan lancar. Untuk pengetahuan sesiapa yang masih belum biasa dgn cara di sini, tempat atau port untuk nak tengok hanabi memang di sediakan oleh pihak PBT. Cumanya ia pada basis first come first serve. Sebab itu ramai yang terpaksa tunggu seawal pagi tu untuk beratur dan cop tempat. Lepas tu pulak kena bergilir jaga tempat tu takut nanti di ambil orang. Bukan senang nak dapatkan spot yang best utk nak tgk hanabi tu.! terima kasih pada adik2 undergrad yang bersusah payah untuk mende ni.

Masa pertunjukan hanabi tu pula pada saya amat sesuai. Bermula pada jam 7.30malam dan pada masa ni, waktu solat fardhu Maghrib masuk pada jam 6.55petang. Jadi sepatutnya memberi ruang masa yang cukup untk menunaikan solat maghrib dulu sebelum ke sana. Harapan saya takde la di kalangan org Islam yang mengabaikan waktu solat ini semata2 nak tgk hanabi yang cuma 2 jam tu. Dari segi pakaian untuk ke sana memangla tiada etika pakaian tertentu, tp kebanyakannya memakai pakaian kebudayaan jepun (Yukata), tetapi ada juga yang saya perhatikan anak melayu Islam kita yang datang ke tempat macam ni dengan memakai seluar pendek!. tudung kepala tu toksah citer la kalau dah seluar pendek yang di pakai. Bukan takde org tegur, tp entahlah...kata sesetengah diorang "hidayah tak sampai lagi!".

Dalam 2-3 minggu kebelakangan ni, rakan2 Madina (Malaysia di Nagaoka) berbincang pasal aurat dan hukum2 berkaitan dalam yahoo group. Actually banyak lagi persoalan2 yang dibincang dalam yahoo group tu. tapi kami ambik setakat ilmu yang ada je, sebab nak hurai panjang2 takut nanti silap pulak. Dalam siri kuliah maghrib di surau pun, kami berbincang mengenai persoalan2 semasa dan persoalan bidaah berpandukan pada buku. kaedah nya mudah aje, setiap persoalan yang tidak dapat di hurai akan di tanya pada mana2 ustaz di malaysia. Dan satu lagi sumber yang menjadi rujukan ialah www.zaharuddin.net

Sekarang baru tau kepentingan belajar bersungguh2 di sekolah agama dulu. Masa dok kat sekolah dulu dok main2! Sekarang, bila dah terdesak macam ni baru tau. Jadi kepada sesiapa yang bercadang untuk sambung belajar atau kerja di luar negeri, paling2 tidak bawa la buku2 agama sebagai rujukan ketika kita menghadapi persoalan2 yang tidak mampu kita jawab sendiri. Bila dah baca buku, tetap juga kena rujuk org yang lebih arif, takut nanti kita buat tafsiran sendiri yang silap. Kekadang saya terfikir, kursus BTN yang di wajibkan pada semua bakal pelajar luar negeri tu patutnya di adakan slot2 agama bagi memantapkan aqidah dan pengetahuan feqah. Jadi takdelah orang yang kalau di Malaysia pakai tudung, tp di luar negara buka tudung konon2 sebab nak ikut fesyen. Tak sedar tu fesyen nak masuk neraka!. Kalau selalu pakai seluar panjang (bagi lelaki) tp di luar negara pakai seluar pendek, kononnya sebab panas. (Macamlah di Malaysia tak panas!).

Bagi sesapa yang ada otoriti dengan kursus BTN tu, cubalah bagi pendapat pada diorang utk isi slot macam ni. Takdelah semua slot citer pasal politik aje.

Wassalam.

1 comment:

alrijalnajwa said...

waa seronoknyer hang sefamili tengok bunga api....apasal tak letak gambar? nak la tengok gak macamana meriahnya sambutan tu....