Wednesday 2 September 2009

Bawa balik kereta dari Jepun

Pada 27hb Ogos baru ni saya dan kawan2 pergi ke Urasa untuk membantu rakan yang akan balik ke Malaysia setelah tamat pengajian mereka selama setahun di IUJ. Lori dia dah booking siap2, driver dia "order" dari Nagaoka sebab nak bawa lori ni kena org ada lesen sini. Kalau international license tak pasti pulak blh ke tak. Lagipun member saya tu, lesen jepun pun xde lesen antarabangsa pun dah tamat tempoh. Jadi untuk mengelakkan dari apa-apa kejadian yang tak di ingini lebih baik ambil langkah selamat dengan tidak memandu tanpa lesen.

Saya dan seorang lagi member bertolak dari Nagaoka ke Urasa seawal 7 pagi. Xde masalah sangat sebab sekarang bulan Ramadhan dan subuh pun masuk seawal 3.30am lebih kurang pada masa tu. So selepas subuh tak perlu la tidur balik. Sesampai di sana, kami tgk barang pun xde la banyak sangat. dalam 42 kotak je. Lori di sewa di Muikamachi, lebih kurang 10 minit dari rumah kawan saya tu. Bayaran asalnya dalam 15k yen, tp di sebabkan di introduce oleh satu kedai lain, so dapat diskaun. Kena bayar dalam 13k yen je. Rupanya tak susah mana pun nak sewa lori ni. Cukup dengan hanya menunjukkan lesen jepun. (By default, lesen kereta biasa ni blh bawa lori sehingga 3 tan kalau tak silap).

Load barang yang 42 kotak tu pun tak susah mana. Bunyi kotak pun tak banyak, pulak tu ringan2 je. Ada jiran Indonesia pulak bantu, lagi mempercepatkan kerja. Then dari Urasa balik ke Nagaoka dulu sebab nak ambik satu lagi kereta untuk di hantar balik. Maknanya kami pada hari tu hantar barang2 dan 2 buah kereta, Honda Stream 1.8 dan Mercedez Benz yg macam kancil sikit tu. Enjin 1.8 juga rasanya. Dari Nagaoka ke Niigata East Port jarak dalam 81km. ..

nanti sambung balik, anak2 dah bangun...

1 comment:

Hachi8 said...

www.gnshipping.irsbautohaus.com