Thursday 17 September 2009

Ramadhan yg semakin meninggalkan kita

Pada hari ini sudahpun masuk hari yang ke 28 Ramadhan. Begitu cepat rasanya masa ini berlalu. Mungkin juga kerana pada masa ini homework pun x banyak, assignment pun xde sebab baru masuk semester baru. Jadi segalanya rasa begitu pantas. Cuma kali ni bila ambik subjek Decision Behavior Theory tetiap minggu ada shukudai (homework). Rasa taihen sikit, chotto tsukarete...tp menarik. Ilmu mengkaji berkaitan bagaimana manusia membuat keputusan, dan ianya nak di matematikkan. Itupun sampai satu tahap, sensei kata manusia mampu buat keputusan yang lebih kompleks tanpa di duga. Itulah kelebihan manusia yang Allah jadikan sebagai khalifah di muka bumi Allah ini.

Berbalik kepada Ramadhan kali ini. Memang sambutan pada kali nampak ada kelainannya. Sehingga ke saat2 akhir ini pun adik2 undergrad memenuhi ruang solat ketika solat zohor dan isyak. Sungguh tenang rasa hati, walaupun saya tak luahkan kepada diorang. Rasanya kalau lepas ni kalau saya balik ke Malaysia for good pun, blh balik dengan rasa yang tenang dan puas sebab ada org yang blh menghidupkan surau dan amalan2 nya. Solat zohor tu kekadang dapat 3 saf. Harap keadaan seperti ini dapat kekal selepas Ramadhan ini. Tetapi memang secara jujurnya, adik2 yang baru datang (kohai) kali ini samada perempuan ataupun lelaki lebih 90 % org2 yg terpaut hatinya dengan surau kot. Apa sahaja program yang di rancang menjadi mudah dengan penglibatan diorang. Semua perkara di bincang di surau setiap hari. Itulah kelebihan yang ada pada umat islam bila bertemu sekurang2 5 kali sehari. Banyak perkara blh di bincang selalu.

(Gambar Abg Sukri dan Kak Siti handle program riadah. Pasangan suami isteri ni "org kuat" di sini)

Majlis berbuka puasa pun mendapat sambutan yang menggalakkan. Cuma kehadirannya masih muka yang sama. Kalau bertambah pun, saudara2 muslim dari Indonesia yang dah kahwin dengan org sini. Sampai sekarang saya masih belum dapat beramah mesra dengan diorang, apatah lagi nak dapatkan maklumat penuh pasal diorang sebagai rekod muslim di Nagaoka ni. Sebab diorang datang dengan anak2 tanpa suami. Lepas berbuka je terus balik. So tak sempat lah nak sembang2. Satu lagi yang mungkin blh di buat selepas ini ialah wakil dari negara2 lain juga perlu menjadi tanto untuk masak. Setakat ini hanya Malaysia dan Indonesia je yg jadi ketua masak pada setiap hujung minggu tu. kalau dapat di buat, biarlah Bangladesh, Sri Lanka, Pakistan pun blh masak menu diorang utk berbuka puasa ramai2. Rasanya itu lebih meriah!.
(Gambar majlis berbuka puasa, sebahagiannya makan dalam tempat solat sebab tak cukup tempat)
Tadarus Al-Quran yang dibuat setiap malam di sini alhamdulillah walaupun tak sempat utk habis 30 juzuk, tp sebagai permulaan saya kira dah cukup bagus dengan hanya 11 juzuk setakat ini. Adik2 undergrad pun ramai yang join. Cuma yang undergrad 3 nen sei aje yang ramai. Yang 4 nen sei sibuk baito la, report la, bagai2!. Takpelah, kita dah sediakan medium utk diorang asah balik bacaan Quran, tp kalau diorang tak nak takkan saya nak paksa. Maybe selepas ini, pihak muslimat pun boleh di libat kan sama dengan tadarus ni. Tp diorang buat sesama diorang la di belakang tabir. Yang penting, bacaan Quran tu di perbetulkan. Kalau nak dibuat di luar bulan Ramadhan bukan tak boleh, tp kekadang sibuknya bertimpa2 (alasan....yg tak kunjung habis).

Kuliah subuh pun setakat ini alhamdulillah. Rasanya x pernah miss lagi. Bukan buat banyak pun, sekadar baca buku Riyadhussalihin je. Yang mana rasa blh hurai, dihuraikan. Yang mana rasa x blh nak hurai baca sekadar untuk tahu ajelah adanya hadis berkenaan sesuatu perkara. Kekadang orang ingat nak kena jadi ustaz baru blh baca kitab2 agama ni. Tu satu perkara yang tak berapa tepat. Kalau takat nak baca, apa salahnya. Lagipun dalam kitab Riyadhussalihin tu, antaranya macam yg di baca pagi tadi, ada hadis yang sebut tentang cara2 makan dan minum. Perkara yang kita buat setiap hari. Sebelum ni kalau kita minum sekali teguk habis segelas, walhal dalam hadis sebut kena berhenti-henti dan kemudian bernafas di luar gelas. Semua ni maybe kita dah amalkan pun, tp x di niatkan nak ikut sunnah nabi. Rugi la kat situ.

Harap amalan2 ni dapat diteruskan selepas Ramadhan. Moga Ramadhan kali ini dapat memberi kesan kepada hati2 kita semua insyaAllah.

Wassalam.

1 comment:

Apai said...

Assalamua'laikum w.b.t

Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri. Ampun dan maaf dipinta jika ada salah dan silap. Semoga berbahagia di hari lebaran.

Salam Aidilfitri Daripada :
Apai
Nadia
Muhammad Zarif Hayyan
Muhammad Qayyim Harraz