Sunday 8 March 2009

Hari Ini Dalam Sejarah..Di Jepun

Semalam (8 Mac 2009) saya rasa telah dapat mencatat rekod sepanjang saya berada di Jepun satu tahun setengah. Buat pertama kalinya saya dapat solat 5 waktu secara berjemaah di surau!.

Actually pada hari Sabtu tu lagi saya dah cuba untuk catatkan rekod ni, tetapi agak malang sebab hari Sabtu ni selalunya pelajar PhD yang berkeluarga akan bawa family berjalan2, so solat Maghrib di surau baru Halal House tu saya keseorangan je. Diorang ni mana ada cuti. Dan kebanyakan yang mengimarahkan surau ni pun pelajar2 yang dah berkeluarga ni la. Tp la ni maybe sebab student undergrad ni, bujang dan diorang ramai balik Malaysia..so mana nak nampak diorang lagi. Kecuali Hanif yang setiap hari setiap kali solat 5 waktu, dialah antara yang pertama sampai di surau. Ish..saya kalau ada org tanya sapa org yang baik untuk di buat menantu, saya tanpa ragu akan rekomen si Hanif. :D. Esok dia akan balik Malaysia, tak taulah..harap2 akan ada org lain yang akan ganti dia buat sementara waktu ni.

Kalau nak di ikutkan, ada lagi beberapa org student undergrad ni yang "aktif" datang ke surau. saya secara peribadi kagum dengan diorang. La ni bukan senang dah nak tgk anak muda datang ke surau secara istiqamah ni.

Buat masa ni surau Halal House hanya digunakan semasa cuti hujung minggu je. Hari sekolah, kami solat di U je sebab di situ pun ada surau sementara. InsyaAllah kalau blh nak tambah lagi "attraction" untuk ramai lagi datang dan imarahkan surau tu. ye lah..ini juga seolah simulasi nanti kalau berjaya ada masjid nanti, macam tu jugalah yang akan terjadi. Setakat ni bacaan Yaasin dah berjaya di buat setiap malam Sabtu, bacaan Ma'thurat selepas solat subuh Sabtu dan Ahad. yang lain belum lagi walaupun dah ada perancangannya. Takpe pelan2 dan sikit asal nanti ia akan dapat dibuat berterusan. Setakat ni pun kelas pengajian IQRA berjalan tanpa putus di Kaikan, alhamdulillahHanif dan Najmiah memberi tunjuk ajar dalam kelas IQRA di Kaikan. Itu antara murid2 yang datang mengaji. Fauzan tiada dalam gambar, pegi kacau adik dia sambil tunggu giliran.

Semoga Allah beri rahmat dan petunjuk kepada semua penduduk Muslim di Nagaoka ni dan semoga Allah permudahkan niat baik kami di sini untuk melihat suatu hari nanti Nagaoka bukan sahaja terkenal dgn kilang sake antara yang terbesar di Jepun, tetapi juga masjid dan komuniti muslim yang blh menjadi contoh kepada penduduk Nagaoka khususnya dan Jepun amnya.

No comments: