Saturday 28 March 2009

Rakan seperjuangan yang sudah pulang

Dalam bulan ini, bermula pertengahan bulan sehingga sekarang "demam" konvokesyen memang terasa. walaupun majlis konvo di Jepun ni tidaklah sehebat di Malaysia, tp perasaan mereka yang terlibat memang jelas kelihatan. yang amat jelasnya ialah persiapan diorang mengemas barang2.

Actually bukan konvo tu sangat rasanya, tp bagi mereka yang dah bertahun2 belajar di sini dah lama memendam rindu dendam terhadap suasana di Malaysia. Saya yang baru setahun setengah di sini pun teramat la terasanya, apatah lagi mereka yang dah 4-5 tahun duduk di sini. Bagi pelajar Master mungkin sekitar 2 atau 3 tahun je, tp bagi pelajar Bachelor ni..dgr citernya diorang dari peringkat Diploma lagi dah ada kat sini. so rata2 diorang kat sini 4-5 tahun. Satu tempoh masa yang amat lama. Jadi tidak hairan lah kalau mereka yang pandai mengambil peluang menjadi "orang kaya" kerana rajin membuat "baito" (part-time).

Kami sekeluarga pun actually tidak ketinggalan untuk meraikan kejayaan diorang ni, so hari tu adalah juga buat sedikit majlis makan2. walaupun baru kenal dalam 4-5 bulan, tetapi ikatan ukhuwah tu rasa macam adik beradik dah. Sedih rasanya nak berpisah. Maklum ajelah, bila duduk berjauhan dari keluarga ni, siapa saje org Muslim yang berdekatan, itulah keluarga kita. dan memang kami di sini terasa ikatan tu. Kalau ada sakit demam, even masalah kewangan sekali pun...blh di kowtim.. Cuma kekadang saya agak hairan bila ada sebahagian ni bila ada masalah mengambil pendekatan mendiamkan diri dalam bilik. Kalau sehari dua oklah, mungkin nak mententeramkan diri, tapi kalau sampai dah berbulan2...apa citer?. Sampaikan solat Jumaat pun tak boleh datang!

dan satu lagi yang mungkin sebahagian kita terlepas pandang, terutamanya di Nagaoka ni, kebanyakan pelajar postgrad dari malaysia yang sambung belajar di sini adalah dari KPT (Kementerian Pengajian Tinggi) dengan ayat lebih mudah nya diorang ni lecturer la. So adik2 undergrad, rebutlah peluang, tanyalah diorang ni sebab bidang yang diorang ajar di Malaysia tu adalah juga bidang yang adik2 undergrad belajar di sini. so kalau ada yang tak berapa faham, rajin2 kan lah mulut tu tanya. Kalau sekali dua telefon tu maybe la diorang sibuk, tp takkan la memanjang sibuknya. pasti akan ada masanya utk diorang luangkan masa.

Semalam masa di surau, bila Helmi cakap pasal sabjek yang dia kata susah..rupanya Abg Sukre memang mengajar bidang tu di UTHM. So apa lagi..ambik la peluang yang ada ni.Begitu juga org lain di mana juga anda berada, kalau tau aje sesapa "lecturer" yang datang sambung belajar di tempat tuan2, ambil la peluang ini.

Semoga apa yang saya tulis di sini juga saya dapat amalkan.

buat mereka yang sudah pun pulang, berbaktilah kepada agama, bangsa dan negara dengan ilmu yang telah tuan/puan perolehi di Jepun ini. Kita bukan belajar engineering aje di Jepun ni, tetapi erti kehidupan dan pengalaman. yang mana yang baik di jadikan teladan dan yang mana buruk jadikan sempadan.

Wassalam

No comments: