Saturday 7 March 2009

Kehidupan pelajar berkeluarga di Jepun

Datang belajar di luar negeri adakalanya rasa seronok, tetapi ada kalanya tidak. Mungkin sebab saya ni "anak mak" :D. Tapi apapun sebenarnya saya rasa bersyukur dgn apa yang telah Allah kurniakan kepada saya. Walaupun saya kahwin dulu parent yang arrange kan, tp Alhamdulillah kami hidup bahagia. Malah saya rasa amat bersyukur di kurniakan seorang isteri yang amat memahami dan banyak menyokong saya samada semasa di Malaysia sebagai kakitangan kerajaan, mahupun di sini sebagai seorang pelajar.

Hidup sebagai pelajar berkeluarga di Jepun bagi saya amat menyeronokkan. Walaupun kadangkala bagi sesetengah org, tak boleh nak beri tumpuan sepenuhnya kepada study tetapi bagi saya kalau diorang takde...lagi saya tak boleh bagi tumpuan. Lagipun kalau diorang ada, lagi banyak aktiviti yang boleh di buat bersama. Saya rasa seronok bila tgk anak isteri saya gembira.

Sekarang musim cuti bunga, lab pun cuti, kereta pun dah beli...so panjang sikit la langkah.he heh..Rasanya itulah resam hidup family di sini. Rata-rata pelajar yang berkeluarga akan bawa family pegi jalan-jalan. Kalau tak pegi jauh-jauh pun, paling tidak bawa pusing2 pekan pun jadilah. Selalu saya akan bawa pergi naik Depa-to (department store) window shopping dan kemudian ke 2nd Street atau mana2 kedai second hand. Beli patung Po-oh 100yen untuk di buat koleksi. Tu standby sebagai omiyage (buah tangan) utnuk anak2 buah nanti bila balik. Lagipun 100yen je satu. kalau kat malaysia, rasanya patung Po-oh tu mau cecah RM20-30 tu. Tu actually rutin hujung minggu saya di Nagaoka ni sebenarnya..Lagipun rumah yang sempit di Jepun ni menyebabkan rasa agak tidak selesa. Masa tengah semester dulu, dan masa tu xde kereta lagi, saya cuti dan tak keluar ke mana2, saya rasa cukup gelisah. Jadi saya boleh faham perasaan anak isteri saya kalau 5 hari x keluar dari rumah.
Gambar Fauzan dan Fatin Najwa nak pasang permainan yang baru di beli di kedai HardOff - tak sabar2 nak pasang, nak main terus.

Kalau di Malaysia, takde kereta pun blh keluar sebab cuaca "mengizinkan". Di sini kalau xde kereta memang kesejukan la. Kita orang tua maybe xpe, tp anak-anak kesian la. Pakai baju tebal pun bukan tahan sangat.

Sekarang koleksi permainan pun rasanya blh tahan. Selalu kalau ke kedai 2nd hand, kalau tgk ada je barang mainan yang cantik dan sesuai, terus beli. Tetapi kriteria utamanya ialah harga la. Kalau agak2 di Malaysia pun harga lebih kurang, baik beli di Malaysia je. Tp selalunya memang murah sesangat la kalau nak banding ngan Malaysia walaupun selepas convert currency. So saya cadangkan bagi sesapa yang dok di luar negara, rasa2 tak tau nak beli apa sebagai omiyage...cari ajelah mainan untuk budak2 yang murah2. Yang terpakai pun masih elok lagi. Rasanya budak bukan kira sangat yang 2nd hand ke yg baru ke, janji blh main sudah.
Fauzan seronok dapat main dgn permainan yang sudah siap di pasang. Sampai lewat malam dia tunggu saya dan isteri memasangnya, sampai akhirnya "dipaksa" untuk tidur. walaupun rumah kecik je (ni ruang 8 tatami), tp demi untuk nak bagi anak seronok berada dalam rumah, gagah juga la...

No comments: