Friday 6 March 2009

Sambungan..bila tak hantar anak ke houikuen (nursery)

Pada hari Selasa 3 mac 2009, seperti yang di janjikan kepada pengetua nursery Kibogaoka tu, saya pergi dengan Abg Mus ke sana. Pada mulanya kami pergi tu masa diorang tgh makan tengahari, so terpaksa patah balik. Tapi selepas menyerahkan kembali surat tawaran tu, saya terus balik ke rumah sebab wife ada appointment lain. Ladies club ada buat makan2.

Actually pada pagi tu sebelum pegi kensel kan kemasukan anak di Kibogaoka tu, saya dgn bantuan abg mus dah pegi tanya 3 nursery lain. Kira pagi tu buat survey semula pasal nursery ni. Ada nursery yang memang "laku" sebab bukan sahaja tidak ada kena mengena dgn Buddha, malah sesi pengajiannya juga menarik minat ramai ibu bapa untuk memohon memasukkan anak ke situ. Nama nursery tu Nagamine. Lagipun nursery tu dalam perjalan dari Kitayama ke Gidai. Maybe tu antara sebab ibu bapa terutamanya student Gidai menghantar anak2 mereka ke situ.

Lepas pergi tanya tu, pengetua Nagamine dgn senyuman menyatakan yang nursery nya dah pun penuh. So dia memang tak boleh nak tolong. Katanya, cuba lagi la isi dan hantar borang bulan 11 tahun ni. Mana tau kot ada rezeki. Tapi apa pun kali ni maybe boleh di katakan menjadi perintis utk kohai atau generasi student akan datang yang nak hantar anak2 ke nursery tu. sebelum ni takde pun anak2 Melayu yang di hantar ke situ.

Then abg mus ajak pegi tanya nursery lain pulak. Nursery yang kedua tu pun menyambut kami dengan senyuman. Panjang juga abg mus bercerita dgn cikgu tu, dan dia pun faham masalah saya. Cuma bab makanan dia masih tak berapa "terima". Sebab saya minta untuk anak saya membawa bekal dan hanya makan dari makanan yang dibekalkan je. Sensei kata, bab makanan kalau pada hari tu ada menu daging diorang akan asingkan. Tapi dalam kes sup katanya susahlah kalau nak asingkan daging yang kecil2 tu. Kecil ke besar ke, kalau dah daging tu tak halal....tetap tak halal. Anyway, di nursery tu pun takleh masuk juga sebab tempat untuk Fatin Najwa takde. So kedua2nya takleh masuk la.

Kemudian abg mus ajak ke nursery di Sekihara. Di nursery tu pun kami di sambut dgn senyuman. Saya berasa amat berpuas hati walaupun semua nursery yang di tanya tidak dapat menerima anak2 saya disebabkan dah penuh, namun kerana layanan mereka yang cukup mesra tu..saya amat berpuas hati. Di Sekihara ni, sensei tu nampak begitu hampa sebab tak dapat nak tolong kami. Jenuh dia telefon sana-sini utk tanya kan kot2 ada lagi nursery yang "kosong". Memang takde dah yang kosong!.

Bila abg mus tanya lagi dan sembang2 ngan dia, we come to the conclusion and temporary solution for my problem....pihak city hall actually menyediakan "Support Center" untuk di gunakan oleh sesiapa secara percuma. Sensei kata, ibu bapa blh menghantar anak2 ke situ dgn syarat di temani dgn ibu atau ayahnya disitu. So di nursery sekihara tu la kami sekeluarga pergi "melepak" bermula pada hari Rabu hari tu dari 9 pagi hingga 12 tengahari. Blh la jugak Fauzan main dan buat bising semahunya di situ. Mainan pun banyak!. Tetapi yang agak terkilannya, walaupun dah bawa dia ke situ, dia still sebut "ayah, bila nak gi sekolah Fauzan?". Sedih pun ada bila dengar soalan tu. Saya ingatkan dia dah assume tu lah sekolah dia, tapi maybe sebab tempat tu xde budak2 lain, tu yang dia ingat bukan sekolah dia kot.

Anyway, pada hari Rabu tu sampai pukul 10 pagi je di situ. Lepas tu sensei ajak kami ke dewan serbaguna sebab di situ ada di buat sesi senaman. Bagus la program tu pada pendapat saya sebab senaman tu antara lain adalah untuk merapatkan antara anak2 dan ibu bapa. Tak rugi saya ke sana. Fauzan pun main sakan di situ.Gambar Fauzan sedang seronok main!.

walaupun program ni hanya lebih kurang sebulan sekali, tp insyaAllah lepas ni saya akan pastikan untuk mengosongkan jadual nak bawa family ke sini. saya pun boleh juga nak bersenam sekali. Hari tu masa pegi, saya seorang je ayah yang datang, yang lain semua ibu2. Ada yang bawa sorang anak, yang bawa 2 anak...org Jepun ni bukan ramai yang ada ramai anak. 2 tu pun dah kira ramai bagi diorang. selepas ini program ini akan berlangsung pada 22 April, 20 Mei, 3 Jun, 17 Jun, 1 Julai, 15 Julai, 5 ogos, 19 ogos, 2 September, 16 September, 7 Oktober, 21 Oktober, 4 November, 18 November, 2 Disember, 16 Disember untuk tahun 2009. Program ni actually sekali masuk kena bayar 500yen. Tp kira tak mahal la sebab masuk satu family.

Hari Khamis lepas (5 Mac 2009), saya pegi ke Kumon. Pusat tuisyen. nama kumon ni rasanya terkenal untuk belajar bahasa Inggeris, dan lain2 bahasa. Saya pegi survey untuk nak bagi Fauzan belajar BI. tu pun sebagai satu lagi option untuk dia "rasa" belajar tu. Tapi bila saya ke sana, saya expect untuk jumpa dgn sensei BI dna boleh lah cakap2 BI. Tapi rupanya sangkaan saya meleset sama sekali. Jenuh juga..sebab sensei tu sembang sambil pegang kamus BI-Jepun. Last2 saya sembang dalam Nihongo (bahasa jepun) dgn sensei BI Kumon.heh hehe..lucu pun ada. Walaupun terasa agak mahal (6300yen sebulan, 2 kali seminggu, 30 minit setiap sesi), tp saya rasa itu tindakan yang berbaloi sebab saya nak elakkan anak saya dari nursery yang "sembah tokong" tu. Biar nanti kalau anak saya dah boleh berfikir, dia tau kenapa saya buat macam tu.

2 comments:

Unknown said...

abg fauzi, kalau skul yg lain tu, dorg ajar in japanese ke?

fauziharis said...

Sekolah di Jepun ni tak macam di Malaysia. Di sini ajar BI pun guna bahasa jepun. Camne diorang buat...tu saya pun nak tunggu tgk hasilnya pada Fauzan. Rasanya sebab cikgu tu org jepun dan Fauzan hanya tau berbahasa Melayu, so cikgu tu kena ajar Fauzan kedua2 bahasa tu in order nak bagi Fauzan faham..he heh..