Wednesday 11 March 2009

Pakej rangsangan untuk ke surau

Sekarang sudah lebih 2 minggu surau di Halal House dibuka untuk di imarahkan. Alhamdulillah setakat ini walaupun kehadiran di surau tu tidak la sampai terpaksa solat di luar, tetapi jemaah tetap ada sebagai menunaikan fardhu kifayah solat berjemaah tu. Banyak faktor yang saya rasa kehadiran di surau tu masih belum di tahap yang memuaskan.

i. Pelajar-pelajar undergrad masih bercuti dan berada di kampung halaman.
ii. Pelajar PhD yang sama-sama "buka" surau tu pun baru balik ke kampung halaman.
iii. Pelajar Master sedang sibuk untuk persiapan graduasi diorang.

Surau di sini memang mengharapkan pelajar2 je. Orang2 Islam yang bekerja di sini amat jarang kelihatan. Selalunya diorang ni keje outstation banyak. kalau nak jumpa pun hari Jumaat di Kaikan sewaktu solat Jumaat. Itupun kira nasib baik dapat jumpa. Ada juga student melayu Islam yang "memencilkan" diri dok dalam bilik, solat Jumaat pun tak datang. Kekadang jarak dari surau ngan bilik tu tak sampai pun 40 meter, dalam satu bangunan. Entahlah...sukar untuk dirungkai kenapa pelajar2 kita jadi macam tu. Bukan tak pernah di terapkan nilai2 Islam. Paling2 tidak pun orang kata jadi "Ahli Sunat Wal Jumaat". datang solat jemaah pada solat sunat hari raya dan solat Jumaat, tp ni solat jumaat pun tak datang..nak panggil apa lagi?.

Kalau TPM sekarang dok isytihar pakej rangsangan ekonomi, kami di sini sedang memikirkan "pakej2" untuk merangsang orang untuk datang ke surau. Dulu sewaktu mula2 buka surau Halal House heater untuk sinki pun xde. Org yang datang dan kemudian nak ambik wudhu terpaksa ambik ngan air sejuk (sebab sekarang musim sejuk). Kemudian pihak AJK beli heater bagi menarik org datang dan memudahkan tetamu ambil wudhu.

Kemudian, karpet pun alhamdulillah ada orang bermurah hati sedekah. Heater dalam bilik pun sama. Kelmarin bila ada student yang nak grad ni kemas2 barang, kami nampak vacum cleaner, kipas dan heater sinki. Terus sambar ajelah daripada mende tu di buang. Almari rak buku pun ada org sedekah. Alhamdulillah sedikit demi sedikit barang2 keperluan untuk surau tu di penuhkan dgn barang2 sedekah dari orang. InsyaAllah moga Allah mengambil itu semua sebagai amal jariah dari pemberi.

satu demi satu "pakej" sedang dan akan di laksanakan agar lebih ramai orang dapat imarahkan surau tu. Cumanya harap jangan sampai pihak AJK perlu sediakan shuttle untuk angkut para jemaah sudahlah.. biarlah para jemaah datang dengan kerelaan hati masing2.

Wassalam.

No comments: