Monday 30 March 2009

Melayan kerenah anak di Jepun, satu cabaran

Lebih setahun setengah yang lalu saya menetap di Gyotoku, Ichikawashi. Pada masa tu satu blok apartment (10 unit rumah) di sewa oleh pihak Embassy bagi menempatkan semua pegawai dan keluarga yang datang utk sambung post-grad di Jepun. Tapi untuk lebih tepat, tempat tu kira macam "persinggahan sementara" atau sebagai batu loncatan untuk lebih mengenali tempat-tempat belajar lain yang lebih "cocok" dgn diri sendiri. Kebetulan pula masa tu kami masih belajar di sekolah bahasa jepun yang di wajibkan oleh JPA utk attend. Bagi saya perasaan bercampur baur memang ada masa belajar di sekolah tu. Tapi syukur alhamdulillah, Allah bagi rezeki untk saya datang ke Jepun dan belajar bahasa di situ. Walaupun masih belum fasih berbahasa Jepun, tp sekarang paling tidak pun sudah boleh berurusan di kaunter2 bank atau kerajaan seorang diri.

Semasa di Gyotoku, rumah saya di tingkat atas. Walaupun keseluruhan rumah dihuni oleh orang melayu, tp kita tidak boleh membiarkan anak terlalu aktif seperti mana di Malaysia. Mungkin kerana struktur bangunan tu tak sama macam di Malaysia. Sepanjang menghuni di sana, pernah 2 kali jiran datang menegur kerana anak saya terlalu bising. Anak saya bukan jenis suka menjerit, tetapi mungkin kerana suka berlari dalam rumah yang sempit dan kemudian di tambah pula dengan melompat dari futon (tilam) yang dilipat ke atas lantai tatami tu menyebabkan jiran pening kepala. Apa yang boleh saya buat hanyalah memohon maaf pada jiran tersebut. Bila saya tegur Fauzan(pada ketika itu berusia 3 tahun), kesan yang boleh di lihat ialah dia berlari menggunakan hujung jari kaki sahaja bagi mengelakkan bunyi yang kuat. Saya tak ajar pun, tp entah macammana dia figure out sendiri. So dia still berlari. Nak buat macammana, takkan nak halang dia dari berlari2 sedangkan memang itu masa untuk dia berlari dan aktif.

Kesian juga kalau saya nak halang perkembangan tahap aktif kanak2 macam Fauzan tu. Bukan saya tak bawa dia berjalan2 di taman, tapi kalau dah musim sejuk, kita sendiri pun tak tahan. Sini yang rasa panas nye hanya pada musim panas, lain pada tu suhu dalam 10-20 darjah celcius. Mmenag tak sama langsung dengan Malaysia. Walaupun nampak macam dia boleh tahan suhu macam tu, cuma kita la risau.

Bila fikirkan macam tu, saya beli macam2 permainan yang boleh bagi dia gembira bermain dan dalam masa yang sama tidak bising. Dari sekecil2 mainan 100yen sampailah ke PS2. Beli ajelah, saya tak rasa rugi pun beli mende alah tu, walaupun masa saya beli tu harganya 14,800yen.

Sekarang bila dah pindah ke Nagaoka, cabarannya lebih hebat. Rumah yang saya sewa dikelilingi oleh orang jepun. tapi nasib baik nya sebab saya dapat cari rumah bawah. so kalau anak saya melompat lebih sikit pun, orang atas takdelah pening kepala sangat. tapi mengikut kata kawan2 yang pernah tinggal di sini dulu, jiran2 ada yang kibishi sikit pasal bising2 ni. katanya dulu masa anaknya menangis pun jiran tu datang marah2.

Di sini selain dari koleksi patung Po-oh, saya beli juga barang2 mainan yang lain. Basikal pun ada beli untuk Fauzan. walaupun kecil, tp dia memang suka naik basikal. Kekadang bila cuaca agak panas (bila ada nampak matahari), ada juga ajak dia kayuh di luar. Dalam rumah pun sekarang dah ada game Wii. Minggu lepas beli satu lagi game "Family Trainer". Harganya 6080yen. Memang agak mahal, tapi saya rasa berbaloi sebab Fauzan boleh berlari, melompat dan pelbagai jenis "sukan" dengan game tu. Kiranya sekarang dah blh nampak dia berpeluh macam dulu selepas main game tu 1 jam. saya bukan nak promote game, tp bagi saya game ni dapat lebih eratkan saya dgn dia sebab ada game yang perlukan kerjasama 2 player.
(Antara permainan yang Fauzan selalu main. Tepi tu ada "dapur mainan", tepi sebelah sini ada PS2, kotak Wii ada tepi TV besar tu tp x nampak dalam gambar ni)
Kalau ikutkan Fauzan, bangun tidur je dah sebut nak main Wii. Tapi saya buat syarat sebelum main Wii tu kena mengaji dulu sampai pandai, then baru boleh main. Alhamdulillah, so far dia ikut dan dia dah boleh kenal huruf2 Alif Ba Ta tu semua.

Tetiap hari dalam rumah di Jepun ni jalan hentak kaki sikit pun bunyi kuat, tu yang tetiap hari Fauzan kena marah tu. Tak nak la ada "rekod buruk" dgn jiran Jepun ni. Dengan Fauzan pun taknak la sampai dia pendam rasa marah pada saya. Tapi akhirnya Fauzan la selalu kena marah.Kesian Fauzan. Tapi sekarang bila main Wii ni, kami lapik karpet supaya tak bunyi kuat sangat.

Carilah apa jalan sekali pun untuk tidak menyekat perkembangan akal kanak2 dan dalam masa yang sama mereka bergembira. Dalam masa mereka bergembira tu cuba didik diorang. Entahla, mungkin cara saya betul, atau mungkin juga tidak. Orang kata nak didik anak bukan dgn satu cara aje, so buatlah kot mana pun, janji anak tu jadi anak yang baik.

Wassalam.

1 comment:

Apai said...

Macam tu pulak yea Pojie. Kalau aku yang dok kat sana, sah hari-hari jiran Jepun datang. Mana tak nyer, yang Hayyan suka melompat, Harraz pulak menangis. Tapi nak tak nak, bila kat tempat orang ni, kita kena la fikir untuk sesuaikan keadaan.

P/s: Macamana la rupa nyer permainan Wii yek? Esok-esok ko balik Malaysia, penuh bawak balik mainan dari Jepun.